B33 Zimbru, celebrele TAB-uri ale Armatei Române au fost băgate în reparații la Cluj. Armata a semnat un acord cadrul în valoare de aproximativ 20.000 euro pentru achiziționarea unor piese de schimb pentru TAB-urile produse de Automecanica Moreni.
Transportorul blindat B33 Zimbu este bazat pe blindatul sovietic BTR 80 care la rândul lui este o îmbunătățire a transportorului BTR 70. În anul 1987, România a obținut acordul Uniunii Sovietice pentru a construi sub licență 70 de transportoare rusești BTR-80. Blindatul rusesc a fost rebotezat după ce a intrat în producție la Automecanica Moreni cu numele B33 Zimbru. Acum poate fi văzut la paradele militare organizate de Ziua Națională a României. Din informațiile publice, Armata Română are în uz 69 de transportoare blindate B33 Zimbu.
Contract de 20.000 euro
Conform unui anunț de achiziție publicat în SICAPI pe 15 martie 2021, baza mecanică din Cluj a semnat un acord cadru în valoare de 98.927 lei pentru achiziționarea mai multor tipuri de piese de schimb pentru TAB B33. Contractul a fost atribuit firmei Danex Auto Impex, din București. Firma este patronată și administrată de Dan Ionescu. În anul fiscal 2020, firma a avut o cifră de afaceri netă de peste 3,2 milioane lei și un profit de aproximativ 1,15 milioane lei.
Viteză de 9 km/h în apă
Transportorul blindat poate transporta 10 persoane: mecanicul conductor, trăgătorul din turelă, comandantul vehiculului și șapte militari echipați de luptă. Blindajul este format din plăci de oțel pentru a asigura protecția împotriva schijelor, gloanțelor de calibru 12,7 mm în partea frontală și a gloanțelor de calibru 7,62 mm pentru restul vehicului.
B33 Zimbru are o mobilitate sporită, având tracțiune 8×8, cu patru punți. Blindatul românesc dispune de un sistem centralizat de umflare a pneurilor care îi permite să continue deplasarea chiar dacă roțile au fost perforate de gloanțe și reglarea presiunii în funcție de teren pentru o moblitate mai mare.
Suspensia este de tip bară de torsiune, fiind independentă. Amortizarea rapidă a oscilației vehiculului este asigurată de amortizoarele hidraulice telescopice cu dublu efect. Vehiculul este propulsat de motorul diesel 1240 V8-DTS, în patru timpi, cu opt cilindri, care dezvoltă 280 de cai putere. Viteza maximă pe șosea este de aproximativ 85 km/h, iar autonomia este de 700 de kilometri. Transportorul blindat este amfibiu, fiind propulsat cu ajutorul unui hidrojet aflat în spatele carcasei. Viteza maximă de deplasare pe apă este de 9 km/h.