Compania Tarom va primi un nou ajutor de stat în valoare de aproximativ opt milioane de euro pentru pagubele suferite în urma pandemiei. La sfârșitul anului 2020, Tarom a mai primit un ajutor de stat, autorizat de Comisia Europeană, în valoare de 19,33 milioane euro.
Ajutoarea de stat pentru 2020
Industria aviatică a fost afectată de pandemia de coronavirus la nivel mondial. Nu a scăpat nici compania românească Tarom, deținută de Ministerul Transporturilor. Pentru perioada 16 martie – 30 iunie 2020, a primit un ajutor de stat în valoare de 19,33 milioane de euro. Ajutorul a fost autorizat de Comisia Europeană pentru a acoperi pagubele direct legate și cauzate de pandemie.
Compania Tarom a cerut printr-un memorandum un nou ajutor de stat. De data aceasta în valoare de 7.956.776 euro. Banii au fost ceruți pentru perioada 1 iulie – 31 decembrie 2020. Acest nou ajutor de stat urmează să fie autorizat tot de Comisia Europeană.
Cum s-au calculat prejudiciul?
Compania Tarom, conform memorandumului obținut de Gazeta Bucureștilor, consideră că prejudiciul constă în pierderea veniturilor din cauza suspendării zborurilor pe anumite rute, ajustate cu costurile care au fost evitate ca urmare a volumului de activitate redus.
„Prejudiciul este calculat ca reprezentând pierderea de valoare prin comparație cu ceea ce TAROM ar fi putut obține dacă criza generată de pandemial COVID-19 nu ar fi avut loc și dacă TAROM ar fi fost în măsură să funcționeze în parametrii normali (respectiv, prin comparație cu nivelul aceleiași perioade a anului 2019)”, se menționează în memorandum.
Pierderile de venituri au fost calculate pe fiecare rută, lunar, comparând veniturile înregistrate în 2020 cu cele înregistrate în perioada de referință iulie-decembrie 2019.
Veniturile înregistrate în 2019 au fost ajustate pentru a elimina cursele care au fost anulate din planul de zbor pentru 2020, ca urmare a deciziilor de management, fără legătură cu pandemia COVID-19, pentru a asigura un calcul corect al variației, care reflectă astfel rezultatul direct al impactului pandemiei.
Costurile evitate sunt costurile variabile directe care ar fi fost înregistrate dacă activitatea nu ar fi fost afectată de pandemie. Acestea acoperă costurile cu asigurarea pasagerilor, catering pentru echipaj și pasageri, combustibil, certificate CO2, landing, survol, handling, plata variabilă pentru echipaj (care este strict corelată cu numărul de ore de operare) și cheltuieli cu diurna, transport și cazare, compensații pentru neregularități de zbor, mentenanță variabilă și alte costuri direct legate de operarea avioanelor.

Ce impact a avut pandemia asupra companiei Tarom?
Începând cu luna aprilie 2020, compania Tarom a suspendat aproximativ 1000 de contracte individuale de muncă, prin rotație, în urma reducerii temporare a activității. Totodată, s-a redus programul de lucru de la 5 la 4 zile pe săptămână, măsură ce a condus la diminuarea salariilor. Compania Tarom a eliminat serviciile de catering de la bordul aeronavelor. În plus au fost suspendate și anulate zborurile către mai multe destinații.
„Suspendarea contractelor individuale de muncă prin șomaj tehnic, cât și reducerea programului de lucru de la 5 zile la 4 zile lucrătoare/săptămâna au condus la reducerea cu 58,5 milioane lei a cheltuielilor cu personalul pe cele 6 luni analizate, conform datelor preliminare la 31.12.2020”, se precizează în memorandum.
Profilul companiei Tarom
Compania Tarom este deținută de statul român, prin Ministerul Transporturilor, în proporție de 97,22%. Compania Națională Aeroporturi București deține 1,46% din acțiuni, Romatsa deține 1,24%, iar Societatea de Investiții Financiare Muntenia SA are doar 0,08%.
Tarom are ca obiect principal de activitate efectuarea de transporturi aeriene interne și internaționale de călători și bagaje. Pe lângă acestea se ocupă cu transportul de mărfuri și poștă. Dar este autorizată să comercializeze în regim duty-free, să facă handling și catering.
Înainte de izbucnirea pandemiei, Tarom opera peste 50 destinații proprii și destinații deservite de partenerii code share. Este membră a Asociației Internaționale a Transportatorilor Aerieni (IATA) din anul 1993. De asemenea, TAROM este membră a SkyTeam din 2010.
Ca parte auxiliară a activității sale, TAROM furnizează, de asemenea, servicii de transport operatorilor de turism, prin intermediul curselor charter. Înainte de izbuncnirea pandemiei Tarom deținea 13% din piață. De exemplu, în anul 2019 a transportat un număr de 2,9 milioane pasageri.