Blue Air, compania aeriană care și-a suspendat zborurile și a abandonat pasagerii în întreaga lume, a fost amendată cu 10 milioane de lei de Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC). Pasagerii au de recuperat mai puțin de 19,58 milioane de euro, bani ce reprezintă doar contravaloarea biletelor de avion.
Horia Constantinescu, președintele ANPC, se întreabă unde au ajuns banii pasagerilor, pe ce au fost cheltuiți și cum vor putea fi recuperați vreodată?
Blue Air, practici comerciale incorecte
Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor a luat la puricat compania aeriană Blue Air pentru a verifica modul în care sunt respectate drepturile consumatorilor. Echipa de control a constatat utilizarea practicilor comerciale incorecte pe scară largă, de către operatorul economic Blue Air Aviation SA. În plus, s-a constatat că nu au fost propuse angajamente sau un plan de măsuri reparatorii pentru pasagerii abandonați. Au fost afectați 150.227 de pasageri din 23 de state membre ale Uniunii Europene, doar în perioada 15.06.2022 – 12.09.2022.
„Valoarea prejudiciilor suferite de consumatori se ridică la suma de 19.582.065,96 EUR (echivalent, calculat la valoarea cursului din 16.09.2022), respectiv 96.447.549,47 LEI (echivalent, calculat la valoarea cursului din 16.09.2022), pentru perioada analizată şi reprezintă doar valoarea biletelor achiziţionate, în realitate prejudiciul fiind mult mai mare”, se menționează în comunicatul emis de ANPC.
Blue Air, amenzi de peste două milioane de euro
Compania Blue Air a avut 80.826 de rezervări anulate. Însă, doar pentru 598 de rezervări a dat banii înapoi. Adică, puțin peste 115.000 de euro. Totodată, a mai rambursat aproape două milioane de euro în portofelul electronic pentru alte 10.685 de rezervări. În urma acestor constatări, ANPC a decis să aplice două amenzi companiei Blue Air. Prima de două milioane de euro pentru afectarea la scară largă a consumatorilor. O altă amendă de 200.000 de lei a fost aplicată pentru abateri repetate.
Horia Constantinescu, șeful ANPC, a spus că amenzile aplicate de ANPC sunt extrem de mici în comparație cu banii luați de la consumatori. Acesta a atras că „Blue Air execută ultimul zbor și pleacă de pe piață, așa cum spuneam încă de acum trei luni. De la ultima sancțiune și până la această a doua evaluare, peste 100.000 de consumatori trec prin ceea ce au trecut și primii, în ultimii doi ani. Unde au ajuns banii acestora, pe ce au fost cheltuiți și cum vor putea fi recuperați vreodată rămâne o enigmă”.
Șeful ANPC a mai transmis că unul dintre avioanele companiei zace pe o pistă a aeroportului Băneasa, fără ambele motoare. Acesta se întreabă ironic oare câte curse ar fi trebuit să execute acest avion.
Horia Constantinescu vrea la testul poligraf în scandalul cu Blue Air
Tot Horia Constantinescu menționează că „fără combustibil, fără taxe de aeroport plătite, fără salarii achitate la zi, încă mă întreb cum urmau să se execute cursele și de ce au fost promovate, în condiția în care se știa că nu pot fi duse la bun sfârșit. Nu mai vorbesc și de faptul că fără avioane lucrurile s-ar fi complicat și mai tare. Au sau nu au toate aceste lucruri? Mă întreb pentru că nouă reprezentanții companiei nu au vrut să ne răspundă”.
Președintele ANPC a declarat public că este dispus să se supună testului poligraf pentru a clarifica mai multe aspecte. De exemplu, dacă reprezentantul companiei Blue Air i-a spus că ia în calcul plecarea de pe piață în toamnă? Sau dacă acesta a povestit că nu vor mai avea avioane cu care să ducă la bun sfârșit cursele?
Ce trebuie să facă în continuare Blue AIR?
- se dispune măsura de remediere
- se propune măsura de încetare a practicilor comerciale incorecte, în sensul de a nu mai pune pe piață, la dispoziția consumatorilor, oferte de zbor înșelătoare, pentru care operatorul economic nu dispune de resursele necesare efectuării acestora
- se propune suspendarea prestării serviciilor până la încetarea practicii comerciale incorecte sau până la ducerea la îndeplinire a măsurilor dispuse.