Avionul ucrainean Antonov An-2 a intrat ilegal în spațiu aerian românesc dinspre Ucraina, dar nu a fost detectat de radarelele Forțele Aeriene Române. Deși a stat 40 de minute în spațiul aerian românesc.
La revenirea în Ucraina, avionul a fost interceptat de un MiG 29 ucrainean și a fost forțat să aterizeze pe un aerodrom din zona districtului Kosiv, aflat la 60 de kilometri în linie dreaptă de granița cu România. Autorităție din Ucraina suspectează că avionul a fost folosit pentru contrabanda cu țigări.
Avionul reținut în Ucraina
În dimineața zilei de 7 august 2021, în jurul orei 6.00, un echipaj al Poliției de Frontieră Vicovu de Sus se afla într-o misiune de supraveghere și control a frontierei de stat. Echipajul a observat și auzit un avion de mici dimensiuni care se deplasa dinspre Ucraina spre România.
Polițiștii au alertat Poliția de Frontieră Sighetul Marmației, Centrul de Operațiuni Aeriene Balotești din cadrul MApN și autoritățile de frontieră ucrainene, prin Punctul de Contact Porubne. Centrul de Operațiuni Aeriene a fost informat de Poliția de Frontieră Vicovul de Sus la ora 06.28.
La revenirea în Ucraina a avionului An-2, grănicerii ucraineni au alertat imediat Unitatea de Apărare Aeriană a Forțelor Aeriene din Ucraina. De pe aerodromul militar s-a ridicat în aer un avion MiG-29 pentru a determina aterizarea avionului suspect. Avionul An-2 a fost interceptat și forțat să aterizeze la ora 7.30 pe unul dintre aerodromurile din districtul Kosiv, a anunțat Serviciul de Grăniceri din Ucraina.
După aterizarea avionului, contrabandiștii au încercat să fugă cu o mașină, dar au fost prinși de polițiști. Oamenii reținuți sunt suspectați de contrabandă. Infracțiunile au fost raportate la parchet și la structurile regionale de la Cernăuți și Ivano – Frankovsk ale Serviciului de Securitate al Ucrainei.
Avionul nu a fost detectat
Ministerul Apărării Naționale susține Forțele Aeriene au fost alertate la ora 06.28, dar „nu au rezultat date care să confirme, în mod obiectiv, utilizarea neautorizată a spaţiului aerian naţional în zona de referinţă”, conform informațiilor publicate de Newsweek România. Adică, radarele Forțelor Aeriene nu au detectat aparatul de zbor ucrainean.
„Mijloacele de radiolocaţie din dotarea Forţelor Aeriene Române, destinate supravegherii asigură, potrivit misiunii încredinţate, descoperirea şi urmărirea aeronavelor care evoluează în spaţiul aerian naţional. Cu toate acestea, în funcţie de caracteristicile terenului şi condiţiile meteorologice din zona de dispunere a radarelor, a suprafeţelor de reflexie şi a caracteristicilor de zbor ale aeronavelor, pot apărea situaţii de diminuare a distanţelor şi înălţimilor de descoperire. În situaţii particulare, pe timp de pace, evoluţia unor aeronave de mici dimensiuni şi cu suprafeţe reduse de reflexie, în proximitatea frontierei de stat poate fi dificil de detectat, pentru perioade reduse de timp şi la înălţimi de zbor foarte mici”, potrivit informațiilor furnizate de Ministerul Apărării Naționale la solicitarea Newsweek.
Cel mai mare avion biplane cu motor
Avionul Antonov An-2, poreclit în limba rusă „Annușka”, este un avion biplan de producție sovietică, folosit în special ca avion utilitar în agricultură. Echipajul este format din unul sau doi piloți și poate transporta 12 pasageri. Acest tip de avion cu decolare și aterizare scurtă poate zbura cu viteze foarte mici, adică cu aproximativ 50 de km pe oră. Viteza de croazieră ajunge la 190 km pe oră, iar cea maximă la 258 km pe oră.
Cât de mic este avionul? Conform caracteristicilor tehnice, avionul An-2 are o lungime de 12,4 m, înălțimea de 4,1 m, anvergura aripii superioare de 18,2 m, iar cea inferioară de 14,2 m. Greutate avionului gol este de 3300 kg, iar greutatea totală poate ajunge la 5500 kg.