Ultimele Stiri

  • Știri
Bătălia de la Viena, pierdută de antrenorul Mircea Lucescu

Bătălia de la Viena, pierdută de antrenorul Mircea Lucescu

iunie 8, 2025
Crima din Cosmopolis: Teodora Marcu, fostă concurentă la Insula Iubirii, împușcată mortal de fostul iubit

Crima din Cosmopolis: Teodora Marcu, fostă concurentă la Insula Iubirii, împușcată mortal de fostul iubit

iunie 3, 2025
Cum arată Statutul Profesorului în viziunea ministrului Daniel David?

Cum arată Statutul Profesorului în viziunea ministrului Daniel David?

mai 20, 2025
Olimpiada Balcanică de Matematică, câștigată de România. Ce medalii au obținut elevii?

Olimpiada Balcanică de Matematică, câștigată de România. Ce medalii au obținut elevii?

aprilie 29, 2025
Noua Carte Electronică de Identitate, disponibilă în București

Noua Carte Electronică de Identitate, disponibilă în București

aprilie 29, 2025
Top locații de nuntă lângă București recomandate în 2025

Top locații de nuntă lângă București recomandate în 2025

aprilie 7, 2025
Carne expirată și gandaci morți în bucătăria restaurantului de la Camera Deputaților

Carne expirată și gandaci morți în bucătăria restaurantului de la Camera Deputaților

martie 14, 2025
Ella Zeller Constantinescu, pionera tenisului de masă românesc, a murit la vârsta de 91 de ani

Ella Zeller Constantinescu, pionera tenisului de masă românesc, a murit la vârsta de 91 de ani

martie 9, 2025
Top 5 știri din Justiție: Tribunalul București a suspendat procesul lui Liviu Dragnea

Top 5 știri din Justiție: Tribunalul București a suspendat procesul lui Liviu Dragnea

iulie 29, 2024
Profesorul Sorin Spineanu Dobrotă de la Colegiul Național „Sfântul Sava”, acuzat că a violat și agresat sexual doi elevi

Profesorul Sorin Spineanu Dobrotă de la Colegiul Național „Sfântul Sava”, acuzat că a violat și agresat sexual doi elevi

iulie 26, 2024
miercuri, iunie 18, 2025
  • Știri
  • București
  • Special
  • Politică
  • Business
  • Externe
  • Sănătate
  • Cultură
  • Mediu
  • Lifestyle
No Result
View All Result
Gazeta Bucurestilor
No Result
View All Result
Home Special

Avionul prezidențial al lui Ceaușescu, donat Muzeului Național al Aviației

by Gazeta Bucureștilor
august 20, 2022
in Special
0
Avionul prezidențial al lui Ceaușescu, donat Muzeului Național al Aviației
0
SHARES
156
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

RelatedPosts

Frații Tate și-au luat zborul în SUA cu acordul DIICOT

Frații Tate și-au luat zborul în SUA cu acordul DIICOT

februarie 28, 2025
Coiful de aur de la Coțofenești și trei brățări dacice, furate din Muzeul Drents

Coiful de aur de la Coțofenești și trei brățări dacice, furate din Muzeul Drents

februarie 5, 2025
Baronul liberal Iulian Dumitrescu, acuzat că a dat mită de 50 de ori

Baronul liberal Iulian Dumitrescu, acuzat că a dat mită de 50 de ori

iulie 31, 2024
Generalii Florian Coldea și Dumitru Dumbravă, puși sub control judiciar de DNA după ce au fost denunțați de afaceristul Cătălin Hideg 

Generalii Florian Coldea și Dumitru Dumbravă, puși sub control judiciar de DNA după ce au fost denunțați de afaceristul Cătălin Hideg 

mai 26, 2024
România a câștigat procesul „Roșia Montană”, deschis de Gabriel Resources

România a câștigat procesul „Roșia Montană”, deschis de Gabriel Resources

martie 9, 2024

Avionul prezidențial folosit de Nicolae Ceaușescu a fost donat Muzeului Național al Aviației Române de americanul Brian Hyndman, care l-a cumpărat în cursul acestui an la o licitație organizată de Artmark.

În urmă cu 53 de ani, președintele Nicolae Ceaușescu a aprobat achiziționarea a șase avioane turborectoare de tipul BAC-111 de la compania englezească British Aircraft Corporation – BAC, considerate la aceea vreme avioane europene „cu cel mai mare succes comercial”. Achiziția era grevată de un acord prin care firma BAC se obliga să construiască în România, în cooperare, alte două tipuri de avioane.  

Totodată, membrii Comitetului Executiv au fost de acord „să se ducă discuţii neoficiale pentru ob­ţi­ne­rea licenţelor de fabricaţie în Ro­mâ­nia a unui tip de avion cu reacţie pen­tru dotarea forţelor aeriene militare”.

Avionul prezidențial a fost vândut la licitație

Avionul ROMBAC 1-11, cu numărul de înmatriculare YR-BRE, a fost avion prezidențial între 1986 și 1989. Casa de licitații Artmark l-a scos la vânzare în urma lichidării patrimoniului fostei întreprinderi de stat Romavia.

„Datorită extremei sale rarități și însemnătății pentru istoria tehnică a României, avionul a fost clasat în patrimoniul cultural național mobil, categoria tezaur, prin Ordinul Ministrului Culturii nr. 2609/11.02.2021, beneficiind de regimul legal special prevăzut de Legea nr. 182/2000 pentru protejarea patrimoniului cultural național mobil. Vânzarea are caracter de lichidare, avionul fiind pus în licitație în cadrul lichidării patrimoniale a fostei întreprinderi de stat Romavia”, se menționa pe site-ul Artmark.

Prețul de pornire al licitației a fost de 25.000 de euro și a fost achiziționat de americanul Brian Hyndman. Ulterior, americanul Brian Hyndman a cedat aeronaval în mod gratuit, sub forma unui contract de sponsorizare, Muzeului Național al Aviației Române.

Ministerul Apărării Naționale a transmis public că „având în vedere că avionul, clasat ca bun cultural mobil de tezaur naţional de Ministerul Culturii, nu poate deveni operațional, Statul Major al Forţelor Aeriene va asigura măsurile necesare în vederea preluării, întreţinerii şi conservării aeronavei. Ceremonia de predare-primire care a avut loc în Baza 90 Transport Aerian.

Made in Romania

Avionul prezidențial a fost construit în 1986 la Întreprinderea de Avioane București, actuala Romaero, după licența avionului englez mediu curier BAC 1-11⁠, avion proiectat la începutul anilor ’60 și produs între anii 1963-1982 de compania British Aircraft Corporation.

Acesta are o lungime de 32,61 m; LA (lățimea fuselajului): 3,2 m; LA (anvergura aripilor): 28,5 m; l: 7,47 m; G (fără încărcătură): 27,4 t; G (maximă acceptată la decolare – pasageri, marfă, combustibil): 47,4 t motorizare: două turboventilatoare cu dublu flux Rolls-Royce Spey Mk 512-14DW capabile de o forță de împingere de 6.000 kgf, greutate maximă: 47.400 kgf, viteza maximă cu 119 pasageri: 870 km/h, autonomia: 3.500 km.

Întreprinderea de Avioane București a finalizat primul avion ROMBAC 1-11, cu numărul de înregistrare YR-BRA, în luna august 1982 și a fost prezentat presei și oficialităților române la 27 august 1982. Primul zbor oficial de prezentare al acestui avion în fața conducerii statului a fost executat la 20 septembrie 1982, pe aeroportul Băneasa. Zborul inaugural cu pasageri al avionului ROMBAC 1-11 a avut loc la 28 ianuarie 1983, pe ruta București-Timișoara, iar prima cursă externă a acestui aparat fiind efectuată la 23 martie 1983 pe ruta București-Londra. Înainte de 1989, Întreprinderea de Avioane București a construit 9 aparate de acest tip, fiind singurul avion comercial cu reacție din Europa comunistă, cu excepția URSS.

Ceaușescu a cumpărat avioane pentru TAROM

România, sub conducerea lui Nicolae Ceaușescu, a început negocieril pentru achiziția de avioane turboreactoare din Marea Britanie, de la compania British Aircraft Corporation – BAC, în anul 1967.

Un an mai târziu, la 15 februarie 1968, Nicolae Ceau­şescu a discutat şi aprobat în şedinţa Co­mitetului Executiv al CC al PCR „achi­ziţionarea din Anglia, până în anul 1970, a şase avioane turboreactoare de tipul BAC-111; încheierea acordului cu firma BAC pentru construi­rea în România, în cooperare, a avi­o­nu­lui de tip «Islander» (6-10 locuri) şi a avionului (turbopropulsor, cu două motoare – n.red.) de tip BAC 201 (30-50 locuri)”. Totodată, membrii Comitetului Executiv au fost de acord „să se ducă discuţii neoficiale pentru ob­ţi­ne­rea licenţelor de fabricaţie în Ro­mâ­nia a unui tip de avion cu reacţie pen­tru dotarea forţelor aeriene militare”, menționează dr. Petre Opriș într-un articol publicat în Jurnalul Național.

În acelaşi timp, compania BAC s-a angajat să comande la firma „Britten-Norman” 215 avioane bimotoare „Islander BN-2”, cu 9 locuri. Acestea urmau să fie asamblate în România, iar vânzarea lor pe alte pieţe era asi­gurată de partea engleză timp de cinci-şase ani între1968-1973.

Primele zboruri pentru TAROM

Primul zbor al unui avion BAC 1-11 destinat companiei TAROM, din seria 424 EU, a avut loc la 23 ianuarie 1968. Acesta avea două motoare Rolls-Royce Spey 25 Mk. 511 şi a fost livrat companiei TAROM la 14 iunie 1968, fiind înmatriculat YR-BCA. Următoarele cinci avioane BAC 1-11 din aceeaşi serie au fost recepţionate de autorităţile române până la sfârşitul anului 1969.

În perioada 1972-1982, firma brita­nică a realizat încă 35 de avioane BAC 1-11, cele mai multe fiind cumpărate de compania TAROM în anul 1975. Cele cinci aparate din seria 525 FT au fost livrate în anul 1977. Ulterior, România a cumpărat încă 2 avioane din seria 525 FT şi unul din seria 487 GK (versiune cargo), compania TAROM primindu-le în 1981-1982. Până în anul 1983 au fost realizate în uzinele din Marea Britanie 235 de aparate, după care producţia a încetat.

Ideea lui Nicolae Ceauşescu de a dezvolta industria românească de aviaţie s-a conturat în anii ’70 în mod exponenţial. Astfel, în 1975 a fost înfiinţată întreprinderea „Turbomecanica” din Bucureşti pentru fabricarea sub licenţă a motoarelor Rolls Royce Viper (Mk 632 şi 633), necesare avioanelor IAR-93 B, precum şi a motoarelor Turmo IV C pentru elicopterele IAR-330 „Puma”. În 1980 a demarat programul de realizare a motoarelor Rolls Royce Spey 512-14 DW pentru avioanele ROMBAC 1-11 (BAC 1-11 seria 500), iar din 1987 au început livrările de motoare Rolls Royce Viper Mk 632-41 pentru aparatele de şcoală IAR-99.

Accidente aviatice

La 7 decembrie 1970, primul avion BAC 1-11 care a intrat în dotarea companiei TAROM (YR-BCA) s-a prăbuşit din cauza vizibilităţii reduse în apro­pi­e­rea aeroportului Mihail Ko­găl­ni­ceanu, în cursul manevrelor de aterizare. Aparatul efectua curse regulate între România şi Israel. Avionul a decolat de pe aeroportul Lod, de lângă Tel-Aviv, şi s-a îndreptat spre Bu­cu­reşti cu 20 de pasageri la bord şi 7 membri ai echipajului. Din cauza con­di­ţi­ilor meteorologice nefavorabile (ceaţă), piloţii aparatului nu au pri­mit aprobarea de aterizare pe aeroporturile Otopeni şi Băneasa şi au fost redirecţionaţi spre aeroportul de lângă Constanţa. În accidentul respectiv şi-au pierdut viaţa 15 pasageri şi trei membri ai echipajului.

Alte două accidente în care au fost implicate aparate BAC 1-11 din dotarea companiei TAROM au avut loc la 30 decembrie 1995 (YR-BCO) şi 7 iunie 1997 (YR-BCM), fără să se soldeze cu pierderi de vieţi omeneşti. În primul caz, aparatul (din seria 525 FT) asigura curse regulate între Bucureşti-Oto­peni şi Istanbul. Accidentul s-a produs la aterizarea pe aeroportul „Kemal Atatürk” din Istanbul, în condiţii meteorologice nefavorabile (lapoviţă şi vânt puternic). În al doilea caz, avionul implicat într-un accident (aparatul era tot din seria 525 FT) asi­gu­ra curse regulate între Bucureşti-Oto­peni şi capitala Suediei. Accidentul s-a produs la aterizarea pe Aeroportul Arlanda, de lângă Stockholm.

Tags: Artmarkavion prezidentialBrian Hyndmanmade in romaniaNicolae CeausescuROMABCRomaviaTAROM
ShareTweetSend
Gazeta Bucureștilor

Gazeta Bucureștilor

Articole Similare

Frații Tate și-au luat zborul în SUA cu acordul DIICOT
Special

Frații Tate și-au luat zborul în SUA cu acordul DIICOT

februarie 28, 2025
Coiful de aur de la Coțofenești și trei brățări dacice, furate din Muzeul Drents
Special

Coiful de aur de la Coțofenești și trei brățări dacice, furate din Muzeul Drents

februarie 5, 2025
Baronul liberal Iulian Dumitrescu, acuzat că a dat mită de 50 de ori
Special

Baronul liberal Iulian Dumitrescu, acuzat că a dat mită de 50 de ori

iulie 31, 2024
Generalii Florian Coldea și Dumitru Dumbravă, puși sub control judiciar de DNA după ce au fost denunțați de afaceristul Cătălin Hideg 
Special

Generalii Florian Coldea și Dumitru Dumbravă, puși sub control judiciar de DNA după ce au fost denunțați de afaceristul Cătălin Hideg 

mai 26, 2024
  • București
Cinematograful București se vinde cu 4,9 milioane de euro
București

Cinematograful București se vinde cu 4,9 milioane de euro

by Gazeta Bucureștilor
februarie 25, 2025
0

Read moreDetails
Nicușor Dan a câștigat alegerile pentru funcția de primar general
București

Nicușor Dan a câștigat alegerile pentru funcția de primar general

by Gazeta Bucureștilor
iunie 10, 2024
0

Read moreDetails
Gabriela Firea candidează pentru un nou mandat de primar al Capitalei
București

Gabriela Firea candidează pentru un nou mandat de primar al Capitalei

by Gazeta Bucureștilor
aprilie 29, 2024
0

Read moreDetails
Traian Băsescu: „lui Ciolacu îi e frică de Firea”
București

Traian Băsescu: „lui Ciolacu îi e frică de Firea”

by Gazeta Bucureștilor
aprilie 29, 2024
0

Read moreDetails
Gazeta Bucurestilor

Copyright © 2021 Gazeta Bucureșilor.

Categorii

  • Externe
  • București
  • Politică
  • Știri
  • Special
  • Business
  • Sănătate
  • Lifestyle
  • Uniunea Europeană
  • Mediu
  • Politica privind cookies și alte tehnologii similare

Urmărește-ne

No Result
View All Result
  • Știri
  • București
  • Special
  • Politică
  • Business
  • Externe
  • Sănătate
  • Cultură
  • Mediu
  • Lifestyle

Copyright © 2021 Gazeta Bucureșilor.