Ultimele Stiri

  • Știri
Rapperul Guess Who a fost prins drogat la volan în București

Rapperul Guess Who a fost prins drogat la volan în București

septembrie 30, 2023
Filip Cristian Titian a fost dat dispărut de Poliția Capitalei, după ce a pierdut bani la bursă, iar iubita i-a refuzat cererea în căsătorie

Filip Cristian Titian a fost dat dispărut de Poliția Capitalei, după ce a pierdut bani la bursă, iar iubita i-a refuzat cererea în căsătorie

septembrie 29, 2023
Interlopul Romeo Ursu, celebrul Boenică

Interlopul Romeo Ursu, celebrul Boenică, a fost arestat pe Aeroportul Otopeni

septembrie 22, 2023
Mihail Pascu este cercetat pentru vătămare corporală din culpă și părăsirea locului accidentului

Mihail Pascu este cercetat pentru vătămare corporală din culpă și părăsirea locului accidentului

septembrie 14, 2023
Video Polițiștii vor fi testați antidrog. Ce pățesc polițiștii care refuză testarea?

Video Polițiștii vor fi testați antidrog. Ce pățesc polițiștii care refuză testarea?

august 30, 2023
Șoferii prinși drogați la volan riscă confiscarea mașinii

Șoferii prinși drogați la volan riscă confiscarea mașinii

august 29, 2023
Codul Rutier se modifică: teste antidrog pentru dobândirea și reînnoirea permisului de conducere

Codul Rutier se modifică: teste antidrog pentru dobândirea și reînnoirea permisului de conducere

august 29, 2023
Explozii în lanț la Crevedia, după ce rezervoarele GPL au sărit în aer. O persoană a murit și alte 46 sunt grav rănite, dintre care 26 sunt pompieri

Explozii în lanț la Crevedia, după ce rezervoarele GPL au sărit în aer. O persoană a murit și alte 46 sunt grav rănite, dintre care 26 sunt pompieri

august 27, 2023
Cartea Electronică de Identitate, disponibilă în București din septembrie 2023

Cartea Electronică de Identitate, disponibilă în București din septembrie 2023

iulie 20, 2023
11 bătrâni dintr-un azil din Pipera au fost ascunși într-un imobil de pe un câmp din Tunari

11 bătrâni dintr-un azil din Pipera au fost ascunși într-un imobil de pe un câmp din Tunari

iulie 11, 2023
marți, octombrie 3, 2023
  • Știri
  • București
  • Special
  • Politică
  • Business
  • Externe
  • Sănătate
  • Cultură
  • Mediu
  • Lifestyle
No Result
View All Result
Gazeta Bucurestilor
No Result
View All Result
Home Special

Avionul prezidențial al lui Ceaușescu, donat Muzeului Național al Aviației

by Gazeta Bucureștilor
august 20, 2022
in Special
0
Avionul prezidențial al lui Ceaușescu, donat Muzeului Național al Aviației
0
SHARES
138
VIEWS
Share on FacebookShare on Twitter

RelatedPosts

Industria jocurilor de noroc, acuzată de șantaj de premierul Marcel Ciolacu

Industria jocurilor de noroc, acuzată de șantaj de premierul Marcel Ciolacu

octombrie 1, 2023
Dumitru Buzatu

Dumitru Buzatu a fost arestat preventiv după ce a fost prins cu o mită de 1,25 milioane lei primită de la afaceristul Emil Savin, zis Farmazon

septembrie 24, 2023
Cine sunt dealerii care furnizau droguri la petrecerile exclusiviste din București? Trei dealeri s-au drogat cu Vlad Pascu înainte de producerea accidentului

Cine sunt dealerii care furnizau droguri la petrecerile exclusiviste din București? Trei dealeri s-au drogat cu Vlad Pascu înainte de producerea accidentului

septembrie 19, 2023
Interzicerea jocurilor de noroc în orașe. Proiectul de lege care interzice păcănelele în orașe a fost adoptat de Senat. Guvernul Ciolacu, aviz negativ

Interzicerea jocurilor de noroc în orașe. Proiectul de lege care interzice păcănelele în orașe a fost adoptat de Senat. Guvernul Ciolacu, aviz negativ

septembrie 10, 2023
Darius Vâlcov a fost extrădat din Italia, băgat în carantină la Penitenciarul Rahova. Lista fugarilor celebri din România, refugiați în Italia

Darius Vâlcov a fost extrădat din Italia, băgat în carantină la Penitenciarul Rahova. Lista fugarilor celebri din România, refugiați în Italia

august 15, 2023

Avionul prezidențial folosit de Nicolae Ceaușescu a fost donat Muzeului Național al Aviației Române de americanul Brian Hyndman, care l-a cumpărat în cursul acestui an la o licitație organizată de Artmark.

În urmă cu 53 de ani, președintele Nicolae Ceaușescu a aprobat achiziționarea a șase avioane turborectoare de tipul BAC-111 de la compania englezească British Aircraft Corporation – BAC, considerate la aceea vreme avioane europene „cu cel mai mare succes comercial”. Achiziția era grevată de un acord prin care firma BAC se obliga să construiască în România, în cooperare, alte două tipuri de avioane.  

Totodată, membrii Comitetului Executiv au fost de acord „să se ducă discuţii neoficiale pentru ob­ţi­ne­rea licenţelor de fabricaţie în Ro­mâ­nia a unui tip de avion cu reacţie pen­tru dotarea forţelor aeriene militare”.

Avionul prezidențial a fost vândut la licitație

Avionul ROMBAC 1-11, cu numărul de înmatriculare YR-BRE, a fost avion prezidențial între 1986 și 1989. Casa de licitații Artmark l-a scos la vânzare în urma lichidării patrimoniului fostei întreprinderi de stat Romavia.

„Datorită extremei sale rarități și însemnătății pentru istoria tehnică a României, avionul a fost clasat în patrimoniul cultural național mobil, categoria tezaur, prin Ordinul Ministrului Culturii nr. 2609/11.02.2021, beneficiind de regimul legal special prevăzut de Legea nr. 182/2000 pentru protejarea patrimoniului cultural național mobil. Vânzarea are caracter de lichidare, avionul fiind pus în licitație în cadrul lichidării patrimoniale a fostei întreprinderi de stat Romavia”, se menționa pe site-ul Artmark.

Prețul de pornire al licitației a fost de 25.000 de euro și a fost achiziționat de americanul Brian Hyndman. Ulterior, americanul Brian Hyndman a cedat aeronaval în mod gratuit, sub forma unui contract de sponsorizare, Muzeului Național al Aviației Române.

Ministerul Apărării Naționale a transmis public că „având în vedere că avionul, clasat ca bun cultural mobil de tezaur naţional de Ministerul Culturii, nu poate deveni operațional, Statul Major al Forţelor Aeriene va asigura măsurile necesare în vederea preluării, întreţinerii şi conservării aeronavei. Ceremonia de predare-primire care a avut loc în Baza 90 Transport Aerian.

Made in Romania

Avionul prezidențial a fost construit în 1986 la Întreprinderea de Avioane București, actuala Romaero, după licența avionului englez mediu curier BAC 1-11⁠, avion proiectat la începutul anilor ’60 și produs între anii 1963-1982 de compania British Aircraft Corporation.

Acesta are o lungime de 32,61 m; LA (lățimea fuselajului): 3,2 m; LA (anvergura aripilor): 28,5 m; l: 7,47 m; G (fără încărcătură): 27,4 t; G (maximă acceptată la decolare – pasageri, marfă, combustibil): 47,4 t motorizare: două turboventilatoare cu dublu flux Rolls-Royce Spey Mk 512-14DW capabile de o forță de împingere de 6.000 kgf, greutate maximă: 47.400 kgf, viteza maximă cu 119 pasageri: 870 km/h, autonomia: 3.500 km.

Întreprinderea de Avioane București a finalizat primul avion ROMBAC 1-11, cu numărul de înregistrare YR-BRA, în luna august 1982 și a fost prezentat presei și oficialităților române la 27 august 1982. Primul zbor oficial de prezentare al acestui avion în fața conducerii statului a fost executat la 20 septembrie 1982, pe aeroportul Băneasa. Zborul inaugural cu pasageri al avionului ROMBAC 1-11 a avut loc la 28 ianuarie 1983, pe ruta București-Timișoara, iar prima cursă externă a acestui aparat fiind efectuată la 23 martie 1983 pe ruta București-Londra. Înainte de 1989, Întreprinderea de Avioane București a construit 9 aparate de acest tip, fiind singurul avion comercial cu reacție din Europa comunistă, cu excepția URSS.

Ceaușescu a cumpărat avioane pentru TAROM

România, sub conducerea lui Nicolae Ceaușescu, a început negocieril pentru achiziția de avioane turboreactoare din Marea Britanie, de la compania British Aircraft Corporation – BAC, în anul 1967.

Un an mai târziu, la 15 februarie 1968, Nicolae Ceau­şescu a discutat şi aprobat în şedinţa Co­mitetului Executiv al CC al PCR „achi­ziţionarea din Anglia, până în anul 1970, a şase avioane turboreactoare de tipul BAC-111; încheierea acordului cu firma BAC pentru construi­rea în România, în cooperare, a avi­o­nu­lui de tip «Islander» (6-10 locuri) şi a avionului (turbopropulsor, cu două motoare – n.red.) de tip BAC 201 (30-50 locuri)”. Totodată, membrii Comitetului Executiv au fost de acord „să se ducă discuţii neoficiale pentru ob­ţi­ne­rea licenţelor de fabricaţie în Ro­mâ­nia a unui tip de avion cu reacţie pen­tru dotarea forţelor aeriene militare”, menționează dr. Petre Opriș într-un articol publicat în Jurnalul Național.

În acelaşi timp, compania BAC s-a angajat să comande la firma „Britten-Norman” 215 avioane bimotoare „Islander BN-2”, cu 9 locuri. Acestea urmau să fie asamblate în România, iar vânzarea lor pe alte pieţe era asi­gurată de partea engleză timp de cinci-şase ani între1968-1973.

Primele zboruri pentru TAROM

Primul zbor al unui avion BAC 1-11 destinat companiei TAROM, din seria 424 EU, a avut loc la 23 ianuarie 1968. Acesta avea două motoare Rolls-Royce Spey 25 Mk. 511 şi a fost livrat companiei TAROM la 14 iunie 1968, fiind înmatriculat YR-BCA. Următoarele cinci avioane BAC 1-11 din aceeaşi serie au fost recepţionate de autorităţile române până la sfârşitul anului 1969.

În perioada 1972-1982, firma brita­nică a realizat încă 35 de avioane BAC 1-11, cele mai multe fiind cumpărate de compania TAROM în anul 1975. Cele cinci aparate din seria 525 FT au fost livrate în anul 1977. Ulterior, România a cumpărat încă 2 avioane din seria 525 FT şi unul din seria 487 GK (versiune cargo), compania TAROM primindu-le în 1981-1982. Până în anul 1983 au fost realizate în uzinele din Marea Britanie 235 de aparate, după care producţia a încetat.

Ideea lui Nicolae Ceauşescu de a dezvolta industria românească de aviaţie s-a conturat în anii ’70 în mod exponenţial. Astfel, în 1975 a fost înfiinţată întreprinderea „Turbomecanica” din Bucureşti pentru fabricarea sub licenţă a motoarelor Rolls Royce Viper (Mk 632 şi 633), necesare avioanelor IAR-93 B, precum şi a motoarelor Turmo IV C pentru elicopterele IAR-330 „Puma”. În 1980 a demarat programul de realizare a motoarelor Rolls Royce Spey 512-14 DW pentru avioanele ROMBAC 1-11 (BAC 1-11 seria 500), iar din 1987 au început livrările de motoare Rolls Royce Viper Mk 632-41 pentru aparatele de şcoală IAR-99.

Accidente aviatice

La 7 decembrie 1970, primul avion BAC 1-11 care a intrat în dotarea companiei TAROM (YR-BCA) s-a prăbuşit din cauza vizibilităţii reduse în apro­pi­e­rea aeroportului Mihail Ko­găl­ni­ceanu, în cursul manevrelor de aterizare. Aparatul efectua curse regulate între România şi Israel. Avionul a decolat de pe aeroportul Lod, de lângă Tel-Aviv, şi s-a îndreptat spre Bu­cu­reşti cu 20 de pasageri la bord şi 7 membri ai echipajului. Din cauza con­di­ţi­ilor meteorologice nefavorabile (ceaţă), piloţii aparatului nu au pri­mit aprobarea de aterizare pe aeroporturile Otopeni şi Băneasa şi au fost redirecţionaţi spre aeroportul de lângă Constanţa. În accidentul respectiv şi-au pierdut viaţa 15 pasageri şi trei membri ai echipajului.

Alte două accidente în care au fost implicate aparate BAC 1-11 din dotarea companiei TAROM au avut loc la 30 decembrie 1995 (YR-BCO) şi 7 iunie 1997 (YR-BCM), fără să se soldeze cu pierderi de vieţi omeneşti. În primul caz, aparatul (din seria 525 FT) asigura curse regulate între Bucureşti-Oto­peni şi Istanbul. Accidentul s-a produs la aterizarea pe aeroportul „Kemal Atatürk” din Istanbul, în condiţii meteorologice nefavorabile (lapoviţă şi vânt puternic). În al doilea caz, avionul implicat într-un accident (aparatul era tot din seria 525 FT) asi­gu­ra curse regulate între Bucureşti-Oto­peni şi capitala Suediei. Accidentul s-a produs la aterizarea pe Aeroportul Arlanda, de lângă Stockholm.

Tags: Artmarkavion prezidentialBrian Hyndmanmade in romaniaNicolae CeausescuROMABCRomaviaTAROM
ShareTweetSend
Gazeta Bucureștilor

Gazeta Bucureștilor

Articole Similare

Industria jocurilor de noroc, acuzată de șantaj de premierul Marcel Ciolacu
Special

Industria jocurilor de noroc, acuzată de șantaj de premierul Marcel Ciolacu

octombrie 1, 2023
Dumitru Buzatu
Special

Dumitru Buzatu a fost arestat preventiv după ce a fost prins cu o mită de 1,25 milioane lei primită de la afaceristul Emil Savin, zis Farmazon

septembrie 24, 2023
Cine sunt dealerii care furnizau droguri la petrecerile exclusiviste din București? Trei dealeri s-au drogat cu Vlad Pascu înainte de producerea accidentului
Special

Cine sunt dealerii care furnizau droguri la petrecerile exclusiviste din București? Trei dealeri s-au drogat cu Vlad Pascu înainte de producerea accidentului

septembrie 19, 2023
Interzicerea jocurilor de noroc în orașe. Proiectul de lege care interzice păcănelele în orașe a fost adoptat de Senat. Guvernul Ciolacu, aviz negativ
Special

Interzicerea jocurilor de noroc în orașe. Proiectul de lege care interzice păcănelele în orașe a fost adoptat de Senat. Guvernul Ciolacu, aviz negativ

septembrie 10, 2023
  • București
Cine este colonelul Eduard Valentin Stroe, noul șef al Poliției Locale București?
București

Cine este colonelul Eduard Valentin Stroe, noul șef al Poliției Locale București?

by Gazeta Bucureștilor
octombrie 1, 2023
0

Read more
Primarul Clotilde Armand este urmărită penal în dosarul în care ANI o acuză de incompatibilitate și conflict de interese
București

Primarul Clotilde Armand este urmărită penal în dosarul în care ANI o acuză de incompatibilitate și conflict de interese

by Gazeta Bucureștilor
august 29, 2023
0

Read more
Primarul Florentin Pandele nu vrea ca soția sa, ministrul Gabriela Firea, să candideze la alegerile locale din 2024 pentru Primăria Capitalei
București

Primarul Florentin Pandele nu vrea ca soția sa, ministrul Gabriela Firea, să candideze la alegerile locale din 2024 pentru Primăria Capitalei

by Gazeta Bucureștilor
iunie 29, 2023
0

Read more
Codul Urbanismului, contestat de primarul Nicușor Dan pentru că „se legalizează hoţia din urbanism şi construcţii”
București

Codul Urbanismului, contestat de primarul Nicușor Dan pentru că „se legalizează hoţia din urbanism şi construcţii”

by Gazeta Bucureștilor
iunie 25, 2023
0

Read more
Gazeta Bucurestilor

Copyright © 2021 Gazeta Bucureșilor.

Categorii

  • Externe
  • București
  • Politică
  • Știri
  • Special
  • Business
  • Sănătate
  • Lifestyle
  • Uniunea Europeană
  • Mediu
  • Politica privind cookies și alte tehnologii similare

Urmărește-ne

No Result
View All Result
  • Știri
  • București
  • Special
  • Politică
  • Business
  • Externe
  • Sănătate
  • Cultură
  • Mediu
  • Lifestyle

Copyright © 2021 Gazeta Bucureșilor.