Taxa TollRO, cea mai nouă taxă introdusă la cererea Ministerului Transporturilor, respectiv a CNAIR, va fi plătită în funcție de ditanța parcursă și perioadă. Taxa va fi plătită pentru toate categoriile de vehicule înmatriculate, cele pentru transportul de persoane, transportul de marfă cu masă totală maximă autorizată mai mică sau egală cu 3,5 tone.
Noua rovinietă TollRO va intra în vigoare de la 1 ianuarie 2026, iar tarifele vor fi stabilite prin Ordin al Ministrului Transporturilor. Atenție, responsabilitatea deţinerii rovinietei valabile TollRO va reveni în exclusivitate utilizatorilor.
Taxa TollRO va fi stabilită prin ordin al ministrului Transporturilor
Parlamentul României a adoptat taxa TollRO care va fi obligatorie pentru toate categoriile de vehicule înmatriculate, cele pentru transportul de persoane, transportul de marfă cu masă totală maximă autorizată mai mică sau egală cu 3,5 tone. Potrivit proiectului de lege, acestă rovinietă TollRO se va achita anterior utilizării rețelei de drumuri naționale din România.
Taxa TollRO este structurată în funcţie de durata de utilizare a acesteia, astfel: o zi, 10 zile, 30 de zile, 60 de zile şi 12 luni. Tariful zilnic nu depăşeşte 9% din tariful pentru 12 luni. Tariful pe 10 zile nu depăşeşte 12 % din tariful pentru 12 luni. Tariful pe 30 de zile nu depăşeşte 19% din tariful pentru 12 luni. În timp ce tariful pe 60 de zile nu depăşeşte 30% din tariful pentru 12 luni.
Rovinieta TollRO va fi aplicată pe reţeaua de drumuri naţionale din România cu excepţia sectoarelor de drum naţional aflate în intravilanul municipiilor între indicatoarele de intrare/ ieşire în/ din acestea. Cât va costa această nouă taxă de drum? Conform documentelor publice, tariful TollRO urmează să fie stabilit prin Ordin al Ministrului Transporturilor. Banii vor ajunge în conturile CNAIR.
„Înregistrarea în format electronic a informaţiilor privind achitarea rovinietei, gestiunea datelor privind vehiculele pentru care acesta a fost achitat, monitorizarea şi controlul achitării rovinietei prin intermediul mijloacelor tehnice se va face printr-un sistem informatic, care va fi denumit generic SER”, mai arată sursa citată.
TollRO va fi aplicat pentru toate vehiculele înmatriculate care sunt folosite pe acesta, concepute şi construite pentru transportul de marfă cu masă totală maximă autorizată (MTMA) mai mare de 3,5 tone.
STRR – Tarifarea electronică în România
Taxa TollRO va fi colectată prin STRR, adică prin sistemul de tarifare rutieră electronică în România. STRR este interoperabil cu sistemele de tarifare rutieră electronică din celelalte state membre ale UE prin intermediul SETRE. STRR oferă utilizatorilor SETRo acces la SETRE.
Taxa TollRO este staibilită în funcţie de un tariful unitar și de distanta parcursă pe un sector de drum din domeniul SETRE România exprimată în unităţi întregi de kilometri.
Tariful unitar cuprinde un tarif de utilizare a infrastructurii și un tarif bazat pe costuri externe. Aceste costuri externe au la bază principiile recuperării costurilor infrastructurii și cele legate de poluarea atmosferică generată de trafic. Astfel, TollRo este calculat prin înmulţirea tarifului unitar cu distanţa parcursă.
Cum poate fi achitată taxa TollRO?
Rovinieta TollRO poate fi achitată în baza unui contract încheiat de un utilizator SETRo cu un furnizor SETRo. Sau în baza unui tichet de rută cu o singură trecere, emis prin intermediul aplicaţiilor informatice interconectate cu STRR. Tichetul de rută se achită anterior efectuării trecerii.
Taxa TollRO poate fi plătită și printr-o aplicație mobilă pusă la dispoziţia utilizatorilor cu titlu gratuit de CNAIR. Aplicaţia mobilă poate fi utilizată pentru vehiculele înmatriculate în România. Extinderea utilizării aplicaţiei mobile pentru vehiculele înmatriculate în alte state se stabileşte prin ordin al ministrului transporturilor şi infrastructurii.
Ce pățești dacă nu plătești taxa TollRO?
În cazul în care a fost constată neplata taxei TollRO, utilizatorii au obligaţia de a plăti către CNAIR un tarif compensatoriu. Cuantumul tarifului compensatoriu este: a) de o sută de ori valoarea TollRo datorat, dar nu mai mult de 1.000 lei în situaţia în care se poate stabili distanţa parcursă pe domeniul SETRE România. În acest caz valoarea TollRO achitată necorespunzător nu se restituie.
b) de 2.000 lei, în situaţia în care nu se poate stabili distanţa parcursă pe domeniul SETRE România.
În cazul constatării unei neplăţi a TollRO pentru un vehicul înmatriculat într-un stat membru al Uniunii Europene, CNAIR notifică deţinătorului vehiculului, prin intermediul unei scrisori de informare, neplata, obligaţia de achitare a tarifului compensatoriu, precum şi a cheltuielilor administrative generate de notificare.
Plata sumelor datorate trebuie realizată în termen de maxim de 72 ore de la primirea scrisorii de informare. Plata este considerată efectuată la momentul creditării contului CNAIR cu suma datorată.
Achizarea tarifului compensatoriu pune capăt neplăţii şi oricăror sancţiuni ulterioare împotriva deţinătorului vehiculului.
Cât este amenda pentru neplata TollRO?
Neplata acestor sume constituie contravenţie şi se sancţionează cu amenda contravenţională. În cazul TollRO contravenţia nu este continuă.
„În scopul descurajării neplăţii TollRo, amenda se stabileşte între un minim, reprezentând de 10 ori cuantumul tarifului compensatoriu şi un maxim, reprezentant de 20 de ori tariful compensatoriu”, se menționează în proiectul de lege.
La efectuarea controlului prin oprirea vehiculului, în situaţia în care este constatat că a avut loc o neplată a TollRO, personalul abilitat conform prezentei legi notifică conducătorul, după identificarea acestuia, prin intermediul unei înştiinţări de plată, cu privire la obligativitatea achitării tarifului compensatoriu. În această situaţie, tariful compensatoriu este plătit pe loc prin mijloace electronice în contul indicat în înştiinţarea de plată.
În cazul refuzului conducatorului vehiculului de a achita tariful compensatoriu, personalul abilitat face menţiune despre aceasta în înştiintarea de plată. Constată contravenţia, stabileşte amenda şi încheie procesul – verbal de contravenţie pe numele acestuia.
„În cazul vehiculelor înmatriculate într-un stat care nu este membru al Uniunii Europene, procesul – verbal de contravenţie se comunică Poliţiei de Frontieră care nu va perminte intrarea în România a conducătorului vehiculului, până la achitarea amenzii contravenţionale”, mai este precizat în expunerea de motive a proiectului de lege.