Primul tramvai din lotul celor 100 achiziționate de Primăria Capitalei a fost livrat de compania Astra Vagoane, controlată de afaceristul Valer Blidar. Dacă va trece probele tehnice, tramvaiul va circula pe linia 41.
Toate cele 100 de tramvaie costă în jur de 180 de milioane de euro, bani proveniți din fonduri europene. Firma arădeană a câștigat contractul în asociere cu compania chineză de stat CRRC Quigdao Sifang. Aceasta e condusă de membri ai Partidului Comunist Chinez.
16 tramvaie noi până la finalul anului
Primăria Municipiului București a anunțat că primul tramvai livrat de compania Astra Vagoane va circula pe linia 41. Până când va fi pus pe șine, tramvaiul trebuie să treacă probele tehnice. Ulterior, până la sfârșitul anului 2022, vor mai fi livrate ale 16 tramvaie produse la Arad.
„Este vorba despre tramvaie din gama de 36 m, care vor avea podeaua complet coborâtă, minim 5 uşi duble, dotate cu echipament de climatizare destinat asigurării atât a aerului condiţionat, cât şi a încălzirii”, a anunțat Primăria Capitalei.
Contractul a fost câștigat de turci
Primăria Municipiului București a publicat pe 11 decembrie 2018 anunțul privind achiziția celor 100 de tramvaie. Valoarea estimată a contractului a fost de 845,68 de milioane lei, fără TVA. Adică, echivalentul la data respectivă a 180 de milioane de euro. Conform specificațiilor tehnice, tramvaiele trebuia să aibă o lungime de 36 de metri. Lățimea între 2,4 și 2,45 metri, podeaua coborâtă integral şi cinci uşi duble. Contractul include piesele de schimb, consumabilele, serviciile de punere în funcţiune, servicii de întreţinere și service şi remedierea defecţiunilor. Plus școlarizarea vatmanilor.
La licitație s-au înscris compania Durmazlar Makine Sanayi Ve Ticaret SA, din Turcia, și asocierea româno-chineză Astra Vagoane Calatori SA – CRRC Quigdao Sifang Co. Ltd. Primăria Capitalei, sub administrația Firea, a tergiversat atribuirea licitației.
În august 2019, municipalitatea a anunțat că va prelungi perioada de examinare până la 15 decembrie. Între timp, primăria condusă de Gabriela Firea a decis ca licitația să fie atribuită companiei turcești. Mai mult, a secretizat întreaga procedură.
Astra Vagoane a câștigat în instanță
Reprezentantul companiei Astra Vagoane, Gheorghe Sirbu, declara în acea perioadă că din cataloagele producătorului turc rezultă că tramvaiele produse de acesta au o lungime de 32 de m, lățimea de 2,65, panta de 7% pe lungimea vagonului, 3 uși duble și 2 uși simple, fapt ce ne face să credem că tramvaiul nu respectă cerințele caietului de sarcini”. Motiv pentru care producătorul român Astra Vagoane a contestat licitația.
Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor a constatat că oferta firmei turcești Durmazlar trebuia respinsă. Motivul? Nu a inclus în dosarul cu care s-a prezentat la licitație graficul de livrare a tramvaielor, iar acest document a fost depus ulterior, la clarificări. Mai mult, Primăria Capitalei a fost obligată să plătească 35.000 lei firmei Astra Vagoane, pentru cheltuieli cu avocații.
Ulterior Curtea de Apel București a menținut decizia CNSC. Totodată, a obligat Primăria Capitalei să semneze contractul cu firma Astra Vagoane. Documentul a fost semnat în mai 2021.
Compani chineză, codusă de Partidul Comunist Chinez
Pentru a putea îndeplini criteriul privind cifra de afaceri, Valer Blidar, patronul companiei Astra Vagoane Călători, a cerut ajutorul companiei chinezești CRRC Quigdao Sifang. Pe site-ul companiei din China tronează mesajul „100 de ani de la înființarea Partidului Comunist Chinez”, partidul de guvernământ din Republica Populară Chineză, înființat în data de 1 iulie 1921.
Tot de pe site-ul companiei mai aflăm că este condusă președintele Sun Yongcai, „fără drept de ședere în străinătate”. El este secretar al Comitetului Partidului Comunist la nivel de fabrică, după ce anterior a fost membru permanent în Comitetul de Partid. În plus primește o indemnizație specială din partea Consiliului de Stat.