Compania olandeză Damen Shipyards Mangalia va concedia 228 de angajați de la Șantierul Naval Mangalia, șantier aflat în portofoliul Ministerului Economiei.
În prima jumătate a lunii iunie, angajații Șantierului Naval Mangalia au protestat în fața Ministerului Economiei, acționarul majoritar al șantierului, față de planul de restructuare anunțat de oladezii de la Damen care prevede concedierea a 228 de persoane. Angajații români au atras atenția că managementul olandez prefer subcontractorii în detrimentul propriilor angajați.
„Această situaţie trebuie interpretată în condiţiile în care acţionarul majoritar, statul român, s-a angajat să protejeze interesul naţional şi forţa de muncă înalt calificată existentă în cadrul companiei ori în acest moment interpretăm că sunt preferaţi lucrători din Vietnam şi de la Galaţi”, spuneau protestatarii.
În urma protestului, ministrul Claudiu Năsui, de la Economie, a anunțat că problema concedierilor va fi discutată la nivelul Guvernului. Dar fără nici un rezultat.
Concedierea după Năsui
Adunarea Generală a Acționarilor a decis pe 23 iulie, la aproximativ două săptămâni după protestul de la București, să restructureze 228 de posturi. „Reorganizarea activităţii este consecinţa directă a faptului că Damen trebuie să se adapteze la situaţia economică din sectoarele maritime mondiale. Din cauza scăderii cererii din sectoarele offshore şi a concurenţei crescute a şantierelor navale care sunt susţinute de stat în Asia, activităţile de construcţie şi reparaţie navală au scăzut dramatic în 2020. Acest efect a fost exacerbat de impactul pandemiei Covid-19. Ca atare, noile comenzi de construcţii navale din Europa au scăzut cu 64% în tonaj anul trecut comparativ cu 2019 (în termeni valorici: 40% în scădere)”, se menționează într-un comunicat de presă emis de Damen.
Cei 228 de angajați care urmează să fie concediați vor primi până la nouă salarii compensatorii. Directorul general al Șantierului Naval Mangalia, olandezul Chris Groninger, susține că această reorganizare este necesară pentru a permite şantierului să se redreseze şi să se adapteze la situaţia actuală, astfel încât celelalte sute de locuri de muncă să nu fie afectate.
Paradox – Credit de 60 de milioane de lei de la CEC
CEC Bank a anunțat la începutul acestui an că a acordat un credit de 60 de milioane de lei șantierului din Mangalia, operat de constructorul olandez de nave Damen Shipyards, pentru finanțarea operațiunilor curente.
„Șantierul naval Damen Shipyards din Mangalia este implicat în prezent în zece proiecte de construcții navale, inclusiv pentru o navă de explorare offshore, ce va fi livrată unui client de primă talie internațională. Alte proiecte în derulare includ: construirea a două nave cargo Roll-on/Roll-off (pentru transportul încărcăturilor pe roți-tiruri, camioane etc), construirea a patru nave tanker pentru transportul produselor chimice ce tocmai ce au fost livrate cu succes, construcția a două nave suport spărgătoare de gheață, modernizarea și retehnologizarea unui spărgător de gheață și a unei nave suport, precum și activități de reparații curente nave de la clienți naționali și internaționali”, se menționa în comunicatul de presă al CEC Bank.
Din informațiile făcute publice de CEC Bank rezultă că Șantierul Naval Mangalia are lucrări în derulare, dar paradoxal concediază 228 de angajați.
Conducerea șantierului, cedată olandezilor
Șantierul din Mangalia, cunoscut inițial ca Șantierul Naval 2 Mai și-a demarat activitatea în 1976. Din 1997 și până în 2017, a fost controlat de către Daewoo-Mangalia Heavy Industries S.A. În iulie 2018, controlul operațional al șantierului din Mangalia a fost preluat de către Grupul Damen, în cadrul unui joint-venture în care Statul Român deține 51% și grupul olandez Damen Shipyards – 49%. Grupul Damen mai deține un șantier in Romania, la Galați, încă din anul 1998.